Maturitní okruhy pro školní rok 2009/2010
8. 11. 2009
1. Písemnictví ve starověku
(Centra kultury, Sumer, Egypt aj. Hebrejská literatura, Bible. Antická literatura, Homér)
2. Doba písemnictví staroslověnského a latinského od 9. století do 13. století
(Slovanské kořeny našeho písemnictví – staroslověnská literatura. Latinsky psaná literatura. Legendy a kroniky. Počátky česky psané literatury. Laicizace a demokratizace literatury)
3. Vznik česky psané literatury, její rozvoj ve 14. století a v době husitské
(Literatura 14.století – epika, legendy, lyrika, žákovská poezie. Literatura doby husitské – Husovi přechůdci, Hus, Chelčický. Odraz této doby v naší literatuře, např. v díle Tyla, Čecha, Jiráska)
4. Ideál harmonicky všestranně rozvinutého člověka v renesančním období
(Charakteristika renesance a humanismu, významné objevy, změny myšlení a způsobu života v této době. Významní autoři světové literatury – Alighieri, Boccaccio, Petrarca, Cervantes, Villon, Shakespeare. Humanismus v české literatuře – Kornel ze Všehrd, Hájek z Libočan, Blahoslav, Adam z Veleslavína aj.)
5. Jan Amos Komenský
(Doba pobělohorská a literatura. Komenský jako pedagog a filosof, světový význam jeho díla, jeho mírové snahy)
6. Jazykověda a historie ve službách národního obrození
(Společenská podmíněnost národního obrození a jeho vývoj do roku 1830. Představitelé první etapy národního obrození – Dobrovský, Kramerius, Thám. Představitelé druhé etapy národního obrození – Jungmann, Palacký, Šafařík, Kollár, Klicpera, Čelakovský. Odraz národního obrození v díle Jiráska)
7. Ústní lidová slovesnost jako inspirátorka české literatury, myšlenka slovanské vzájemnosti
(Žánry ÚLS – pohádka, pověst, píseň, balada. Sběratelé ÚLS – Čelakovský, Erben, Němcová aj. Myšlenka slovanské vzájemnosti – Šafařík, Kollár, česko–ruské vztahy – Čelakovský, Havlíček Borovský)
8. Balada v naší a světové literatuře
(Vývoj balady a její charakteristické znaky. Balada lidová, klasická a sociální. Balady Čelakovského, Erbena, Nerudy, Vrchlického, Bezruče, Wolkera)
9. Revolta proti společnosti ve světové a české romantické literatuře
(Znaky romantismu světového a českého, romantický hrdina. Hlavní představitelé –Byron, Scott, Hugo, Stendhal, Puškin, Mácha, Erben)
10. Podíl českého divadla na národním a kulturním životě od počátku po konec 19. století
(První divadelní hry u nás – 14. století, význam divadla pro formování národního uvědomění, Thám, Klicpera, Tyl. Národní divadlo. Dramata Vrchlického a Zeyera. Realistické drama – Stroupežnický, Preissová, Mrštíkové)
11. Společenské postavení ženy a jeho odraz v díle autorů 19. a 20. století
(Život ženy na venkově – Němcová, Světlá, Preissová, Mrštíkové,. Žena v literatuře 20. století – Majerová, Glazarová, Havlíček, Stýblová aj.)
12. Nejvýznamnější představitelé kruhu májového
(Charakteristika Bachova absolutismu, kulturní spolky. Almanach Máj a jeho představitelé – Neruda, Hálek, Světlá, Arbes)
13. Almanach Ruch, časopis Lumír a jejich představitelé
(Rozdíly mezi ruchovci a lumírovci. Nejvýznamnější představitelé ruchovců a lumírovců – Čech, Krásnohorská, Vrchlický, Sládek, Zeyer)
14. Česká satira
(Satira, její prostředky a cíle. Satira v době feudální, politická satira v díle Havlíčka Borovského, Čecha, Nerudy, Haška, Poláčka. Současná satira)
15. Odraz změn ve společnosti ve 2. polovině 19. století ve světové a české realistické literatuře
(Charakteristika realismu a naturalismu. Nejvýznamnější autoři světové literatury – Defoe, Dickens, Balzac, Flaubert, Zola, Maupassant, Tolstoj, Dostojevskij,. Počátky realismu v české literatuře – Němcová, Havlíček Borovský, Jirásek, Rais)
16. Literární skupina Devětsil
(Meziválečná avantgarda – proletářské umění, poetismus, surrealismus. Wolker, Hora, Nezval, Seifert, Biebl, Vančura)
17. Rozmanitost české prózy mezi dvěma světovými válkami
(První a druhá světová válka, vznik československého státu, hospodářská krize. Hašek, Vančura, Olbracht, Pujmanová, Čapek, Poláček, Bass, Glazarová aj.)
18. Karel Čapek – prozaik, dramatik a novinář a jeho přínos pro literaturu
(První období – do r. 1920. Druhé období – románové a dramatické utopie. Třetí období – povídky, fejetony, tvorba pro děti. Čtvrté období – noetická trilogie. Páté období – protifašistická díla)
19. Humanistické tendence ve světové literatuře
(První a druhá světová válka a jejich odraz v literatuře. Poválečný vývoj světové literatury. Remarque, Rolland, Hemingway, Bulgakov, Steinbeck, London, Mann, Feuchtwanger, Saint-Exupéry, Heller, Solženicyn aj.)
20. Reakce české literatury na fašistické nebezpečí a ohlas války a osvobození v literatuře
(Nástup fašismu, Mnichovská dohoda, okupace státu, osvobození. Poezie – Hora, Nezval, Seifert, Zahradníček, Halas, Hrubín, Závada, J. Čapek, Holan. Próza – Vančura, Čapek, Drda, Fučík, Weil, Lustig, Fuks, Frýd, Otčenášek, Pavel. Divadlo – Osvobozené divadlo, D 34)
21. Náš kraj a naše město v literatuře a umění
(Region, nářečí, kulturní instituce, hudební a výtvarní umělci. Bezruč, Martínek, Závada, Glazarová, Podešvová aj.)
22. Vývoj českého divadla a filmu od počátku 20. století až po současnost
(Dramatická tvorba Jiráska, Čapka, Šrámka, Nezvala aj. Avantgardní divadla – Osvobozené divadlo, D 34. Divadla malých forem. Absurdní drama. Současný film)
23. Poezie druhé poloviny dvacátého století
(Charakteristika období – Únor 1948, politické procesy padesátých let, uvolnění poměrů a Pražské jaro, okupace státu, normalizace. Kolář, Kainar, Hrabě, básníci kolem časopisu Květen a Host do domu. Oficiální literatura – Žáček. Samizdat a exil – tvorba písničkářů. Český underground)
24. Próza druhé poloviny dvacátého století po současnost
(Normalizace a rozdělení literatury na oficiální, exilovou a samizdatovou. Páral, Hrabal, Kundera, Vaculík, Škvorecký, Kantůrková, Havel, Stýblová, Klíma, Viewegh aj.)
25. Literatura pro děti a mládež
(Literatura pro předškolní věk, školní věk, starší školní věk. Žánry dětské literatury – říkadla, pohádka (lidová, umělá), western, dobrodružný román, dívčí román. Nejvýznamnější autoři píšící pro děti a mládež ve světové a české literatuře)
Témata byla projednána v předmětové komisi českého jazyka a literatury a schválena ředitelkou školy.
Součástí maturitní zkoušky je literární a gramatický rozbor textu.
Doporučeno ke schválení zástupkyní ředitele všeobecně vzdělávacích předmětů.